آخرین بروز رسانی قیمت محصولات : شنبه 14 بهمن ماه 1402

عوارض کرونا تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

دسته بندی : مقالات پزشکی

اکثر افرادی که به بیماری کووید-19 (COVID-19) مبتلا می‌شوند؛ طی چند هفته اول کاملا بهبود می‌یابند. اما برخی از افراد، حتی کسانی که مبتلا به نوع خفیف بیماری هستند، پس از بهبودی اولیه علائم آن را همچنان تجربه می‌کنند. این افراد خود را “حامل طولانی مدت علائم” توصیف می‌کنند و به این بیماری “سندرم پس از کووید-19” گفته می‌شود. به احتمال زیاد، افراد مسن و یا دارای بسیاری از بیماری‌های جدی و زمینه‌ای علائم بلند‌مدت کرونا را تجربه می‌کنند. علائم و نشانه‌های متداول آن که معمولا با گذشت زمان نیز ادامه می‌یابند؛ عبارتند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرفه
  • درد مفصل
  • درد قفسه سینه

سایر علائم و نشانه‌های بلند‌مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد عضلانی یا سردرد
  • ضربان قلب سریع یا تند
  • از دست دادن قدرت بویایی یا چشایی
  • مشکلات حافظه، تمرکز یا خواب
  • بثورات جلدی یا ریزش مو

در واقع این گروه از بیماران، با وجود اینکه نتیجه تست آن‌ها منفی شده است؛ اما به علت نوع و شدت آسیب وارده از سوی ویروس همچنان تا ماه‌ها درگیر عوارض کرونا هستند. در ادامه این مطلب به تمامی عوارض بلندمدت ناشی از کرونا اشاره خواهیم کرد.

مشکلات کرونا

آسیب عضو ناشی از کرونا

اگرچه کووید-19 به عنوان بیماری شناخته شده است که در درجه اول ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند به اندام‌های دیگر نیز آسیب برساند. این آسیب عضو ممکن است خطر بروز مشکلات سلامتی طولانی‌مدت را نیز افزایش دهد. اندام‌هایی که ممکن است تحت تأثیر عوارض کرونا قرار بگیرند؛ عبارتند از:

  • قلب. آزمایشات تصویربرداری که ماه‌ها پس از بهبودی از کووید-19 انجام شده‌اند، آسیب دائمی به عضله قلب را نشان می‌دهند. حتی در افرادی که فقط علائم خفیف کرونا را تجربه کرده‌اند. این مساله ممکن است خطر نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی را برای بیماران در آینده افزایش دهد.
  • ریه‌ها. نوع پنومونی که اغلب با کرونا همراه است؛ می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت به کیسه‌های هوایی ریه‌ها شود. در واقع بافت اِسکار شده آن می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی طولانی‌مدت شود.
  • مغز. حتی در جوانان کرونا می‌تواند باعث سکته مغزی، تشنج و سندرم گلین باره شود؛ وضعیتی که باعث فلج موقتی مغز می‌شود. کووید-19 همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را افزایش دهد.

لخته شدن خون و مشکلات رگ‌های خونی ناشی از کرونا

کووید-19 می‌تواند باعث تحریک تشکیل لخته‌های خون کند. در حالی که لخته‌های بزرگ می‌توانند باعث حملات قلبی و مغزی شوند، اما اعتقاد بر این است که بیشتر آسیب قلبی ناشی از کرونا در اثر تشکیل لخته‌های بسیار کوچکی است که رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها) را در عضله قلب مسدود می‌کنند. سایر قسمت‌های بدن که تحت تأثیر این لخته‌های خون قرار می‌گیرند شامل ریه‌ها، پاها، کبد و کلیه‌ها می‌باشد. کووید-19 همچنین می‌تواند دیواره رگ‌های خونی را ضعیف کرده و باعث نشت آن‌ها شود که به بروز مشکلات بالقوه طولانی‌مدت کبد و کلیه کمک می‌کند.

مشکلات در خلق‌وخوی و خستگی ناشی از کرونا

افرادی که علائم شدید کووید-19 دارند؛ اغلب مجبور می‌شوند در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تحت درمان با تجهیزات پزشکی مانند تهویه مکانیکی یا همان ونتیلاتور قرار بگیرند. اگر فرد بتواند زنده بماند، معمولا بعدا در اثر این تجربه با عوارضی مانند سندرم استرس پس از سانحه (PTSD)، افسردگی و اضطراب مواجه می‌شود. از آنجایی که پیش‌بینی دیگر عوارض بلندمدت کرونا دشوار است، دانشمندان در حال بررسی اثرات طولانی مدت در ویروس‌های مرتبط مانند ویروس عامل سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) هستند. بسیاری از افرادی که از SARS بهبود یافته‌اند به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده‌اند، یک اختلال پیچیده که با خستگی مفرط ظاهر می‌شود، با فعالیت بدنی یا ذهنی بدتر می‌شود و با استراحت نیز بهبود نمی‌یابد. همین امر ممکن است در مورد افرادی که کووید-19 داشته‌اند نیز صادق باشد.

بسیاری از تأثیرات و عوارض طولانی‌مدت کووید-19 هنوز ناشناخته است

متاسفانه هنوز بسیاری از عوارض کرونا ناشناخته است. به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند پزشکان از نزدیک افرادی را که مبتلا شده‌اند کنترل کنند تا ببینند که اعضای بدن آن‌ها پس از درمان کرونا چه وضعیتی دارند. اخیرا بسیاری از مراکز بزرگ پزشکی در حال افتتاح کلینیک‌های تخصصی برای مراقبت از افرادی هستند که پس از بهبودی از کووید-19 علائم مداوم یا عوارض مرتبط با کرونا دارند.

سخن آخر

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به کووید-19 به سرعت بهبود می‌یابند؛ اما با رعایت موارد احتیاطی مانند استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در ازدحام جمعیت و شستشوی دست‌ها می‌توان از ابتلا به آن و مواجهه با عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت کرونا جلوگیری کرد. در صورتی که به تجهیزات پزشکی کمک‌تنفسی مانند دستگاه اکسیژن‌ساز، کپسول اکسیژن و ونتیلاتور همراه با ماسک و لوله‌های تنفسی نیاز داشتید؛ فروشگاه تجهیزات پزشک ‌تجهیز می‌تواند در زمینه اجاره و واگذاری آن‌ها به شما کمک کند.

منبع

پشتیبانی آنلاین

هر روزه از ساعت 9 صبح 5 عصر

ضمانت بازگشت

به مدت 7 روز بعد از خرید