آخرین بروز رسانی قیمت محصولات : یک شنبه 20 فرودین 1403

هر آنچه که باید درباره انواع مشکلات تنفسی و ریوی و تجهیزات پزشکی لازم برای درمان آن‎ها بدانید

دسته بندی : مقالات پزشکی

امروزه انواع بیماری‌ها و مشکلات تنفسی و ریوی، یکی از رایج‌ترین مشکلات جوامع امروز می‌باشند. در اکثر موارد علت آن‌ها ژنتیکی است؛ اما کیفیت محیط و نوع سبک زندگی نیز در بروز آن‌ها نقش دارد. به طوری که از نظر بسیاری از متخصصان سیگار کشیدن شایع‌ترین علت بیماری‌های تنفسی است. در این پست قصد داریم در قالب معرفی بیماری‌ها و علائم آن‎ها، شما را با 7 بیماری شایع تنفسی و ریوی آشنا کنیم. پس با ما همرا باشید!

آسم

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که امکان انتقال هوا به داخل ریه‌ها را دشوار می‌کند و می‌تواند در هر سنی بروز کند. معمولا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض عناصر خاص محیطی، افراد را در معرض خطر ابتلا به آسم قرار می‌دهد. از علائم رایج آن می‌توان به احساس تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه اشاره کرد. انواع داروها و تجهیزات پزشکی مانند نبولایزر و اسپری‌های استنشاقی می‌توانند به کنترل آسم کمک کنند، اما مراقبت‎‌های بهداشتی منظم و یک برنامه عملی از بخش‌های مهم مسیر درمان شما هستند.

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

در اثر این بیماری، راه‌های هوایی در ریه‌های شما ملتهب می‌شوند و بافت محل تبادل اکسیژن از بین می‌رود. در نتیجه جریان هوا به داخل و خارج از ریه‌های شما کاهش می‌یابد و تنگی نفس بروز می‌کند. علت اصلی ابتلا به بیماری COPD سیگار کشیدن است، اما افراد غیرسیگاری نیز می‌توانند به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا، دود و گرد و غبار مبتلا شوند. معمولا از انواع داروها، برنامه‌های توانبخشی ریوی، اکسیژن‌درمانی با تجهیزات کمک تنفسی مانند کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز و جراحی برای درمان COPD استفاده می‌شود.

بیماری copd

سیستیک فیبروزیس

سیستیک فیبروزیس یک بیماری ژنتیکی (ارثی) است که در اثر آن، مخاطی که به طور معمول توسط سلول‌های مجاری تنفسی ریه ترشح می‌شود غلیظ‌تر شده و باعث عفونت‌های مکرر و از بین رفتن عملکرد ریه می‌شود. علائم آن مشابه با دیگر بیماری‌های تنفسی است. اصولا برای درمان آن از داروهایی برای پاکسازی مخاط غلیظ شده و آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌شود. در کنار آن استفاده از تجهیزات پزشکی کمک تنفسی مانند سی‌پپ و بای‌پپ نیز بسیار موثر است.

سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)

سندرم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) هنگامی رخ می‌دهد که ریه‌ها اغلب به دلیل عفونت یا ضربه به شدت آسیب دیده باشد. از دیگر علل آن می‌توان به سپسیس، استنشاق مواد مضر، ذات‌الریه، انتقال خون و پانکراتیت اشاره کرد. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ARDS وجود ندارد و هدف از مراقبت‌های حمایتی مانند استفاده از تجهیزات پزشکی ونتیلاتور و اکسیژن‌درمانی، رساندن اکسیژن کافی به خون برای حفظ تعادل بدن است.

سیستیک فیبروزیس

ذات‌‎الریه

ذات‌الریه عفونت شایع ریه است که توسط باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب از طریق سرفه، عطسه، لمس یا حتی تنفس منتشر می‌شود و کسانی که علائمی از خود نشان نمی‌دهند نیز می‎توانند بیماری را گسترش دهند. سرفه، تب و لرز، تنگی نفس، از دست دادن اشتها، درد قفسه سینه، حالت تهوع و استفراغ و گیجی از علائم رایج آن است. اصولا اگر ذات‌الریه شما ناشی از باکتری باشد، به شما آنتی‌بیوتیک می‌دهند. اما اگر ناشی از ویروس باشد؛ داروهای ضدویروسی تجویز می‌شوند و باید با تغذیه درست و استراحت سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

کووید-19

کووید-19یک بیماری ریوی است که توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود. علائم آن ممکن است خفیف تا شدید باشد. از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمان خاصی غیر از مراقبت‌های حمایتی (اکسیژن‌درمانی با تجهیزات پزشکی کمک‎‌تنفسی) برای آن در دسترس نیست؛ بهتر است با رعایت موارد احتیاطی مانند استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در ازدحام جمعیت و شستشوی دست‌ها، از ابتلا به آن پیشگیری کنید. در حال حاضر سه واکسن شرکت‌های فایرز و مدرنا آمریکا و دانشگاه آکسفورد انگلیس مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا یا FDA می‎باشند و به تدریج در حال توزیع به کشورهای مختلف برای کنترل شیوع بالای این بیماری هستند.

سرطان ریه

غالباً سرطان ریه در نزدیکی کیسه‌های هوایی بروز می‌کند. در واقع این جهش DNA در ریه‌ها است که باعث تکثیر سلول‌های غیرطبیعی، رشد غیرقابل کنترل آن‌ها و ایجاد تومور می‌شود. از نظر متخصصان، شایع‌ترین فاکتور خطر سرطان ریه دود سیگار است. اما قرار گرفتن در معرض رادون، گازهای آزبست و گازوئیل، دود سیگار، آلودگی هوا و اشعه ناشی از سی‌تی اسکن‌های مکرر قفسه سینه نیز در بروز این بیماری موثر است. بروز سرفه‎های مزمن، تغییر در صدا و سرفه‌های خونی برای مدت طولانی، می‌تواند از علائم ابتلا به آن باشد. درمان اصلی آن مبتنی بر شیمی‌درمانی است.

سخن آخر
شما می‌توانید با غربالگری، تغییر سبک زندگی (ترک سیگار) و داشتن تغذیه‌ای سالم، از بروز بسیاری از بیماری‌های تنفسی و ریوی پیشگیری کنید. در صورتی که برای کنترل و درمان بیماری خود به تجهیزات پزشکی کمک‌تنفسی مانند دستگاه اکسیژن‌ساز، کپسول اکسیژن و ونتیلاتور همراه با ماسک و لوله‌های تنفسی نیاز داشتید؛ فروشگاه تجهیزات پزشک ‌تجهیز می‌تواند در زمینه اجاره و واگذاری آن‌ها به شما کمک کند.
منبع: lung

 

پشتیبانی آنلاین

هر روزه از ساعت 9 صبح 5 عصر

ضمانت بازگشت

به مدت 7 روز بعد از خرید